Technické informace a poradenství
Návod na používání startovací baterie
Návod na používání startovací baterie
Včasná výměna baterie
U 93 % vozidel nastávají problémy se startováním neočekávaně. Tím Vám mohou navíc vedle výměny baterie vzniknout nesmírné problémy jako následek:
- zpoždění
- nebezpečí (např. pro ženy v noci)
- toho, že nevyzvednete včas dítě
- vysokých nákladů
- výpadku bezpečnostních kódů, poplašného zařízení, palubního
počítače, blokace odjezdu,......
Cíl: pomocí testu u obchodníka včasná výměna baterie.
Zvlášť upozorňujeme na:
to, že nové naprogramování elektroniky stojí 3 - 5násobek nové baterie !!
Výměna baterie ve vozidle bez přerušení napětí. Důležité, neboť mnoho spotřebičů ve vozidle vyžaduje permanentní zásobování energií.
např.: rádiový vysílač, kód rádia, zajištění proti krádeži, diagnostická paměť, centrální zamykání se může uzamknout, ...
1. Vypněte veškeré spotřebiče.
2. Spínací klíček přepněte do polohy, ve které funguje zapalovač.
(kontrola ! a nechte zapalovač zase vychladnout !!)
3. Připravte si startovací napájecí generátor (booster) Banner.
4. Zástrčku startovacího napájecího generátoru zasuňte do zapalovače.
5. Odpojte baterii vozidla. Pozor: nejprve záporný, pak kladný pól.
Kladná svorka se nesmí dotknout kostry - nebezpečí zkratu !!
(svorku můžete izolovat pomocí plastového sáčku)
6. Dejte novou baterii do vozidla a připojte ji (v opačném pořadí jako při odpojování), vytáhněte zástrčku startovacího napájecího generátoru a odpojte ho.
Nabíjení akumulátoru
Základní pravidla techniky nabíjení u manuálních nabíječek (empirické pravidlo)
-> empirické pravidlo » 2 x I20 nebo 10 % kapacity
např. 36 Ah -> 3,6 A
88 Ah -> 8,8 A
Kdy je nabíjení ukončeno?
* Nabíjení je ukončeno, když se odběr proudu baterie blíží nule nebo zůstává (po dobu min. 45 minut) konstantní.
* U W-nabíječek spadne ampérmetr takřka na nulu.
* Automatické nabíječky mají indikátor nabití baterie.
Baterie se nedá nabít - je zsulfatizovaná
Když nadměrně stoupá napětí baterie (ca. 15 V) nebo když neteče proud, nelze již baterii kvůli sulfataci nebo mechanickému přerušení nabíjet.
U automatických nabíječek bez voltmetru a ampérmetru skočí ukazatel ihned na "nabito".
Důležité rady výrobce:
- baterie musí být provozována v nabitém stavu (min. 12,50 V na svorkách u 12V baterie, hustota elektrolytu je min. 1,25 g/cm3.
- hluboké a opakované vybíjení baterie pod úroveň 12,20V klidového napětí nebo pod úroveň hustoty elektrolytu 1,18 g/cm3 nevratně poškozuje baterii, snižuje její kapacitu a způsobuje vypadávání aktivní hmoty z desek (zakalení a ztmavnutí elektrolytu).
- doporučujeme při výměně baterie nechat si zkontrolovat nabíjecí soustavu vozidla, zda-li vozidlo nemá v klidu nežádoucí trvalý odběr el. proudu.
- doporučujeme baterii dobíjet nabíjecím zdrojem, pokud vozidla po startu nenajezdí dlouhodobě v průměru více než 12km nepřetržitou jízdou.
Kapacita baterie je závislá na teplotě
/// spotřeba energie motoru startovací výkon baterie teplota ve °C///
Porovnání teploty a výkonu u olověné baterie s kyselinou
Příklad vybití autobaterie ve vozidle v závislosti na vybíjecím proudu a čase k nahlédnutí zde.
Doporučení k údržbě baterií pro užitková vozidla k nahlednutí zde.
Technologický řez baterií AGM najdete k nahlédnutí zde.